FrågaFAMILJERÄTTFaderskap29/04/2017

Upphävande av faderskap efter 15 år

Hej,

Jag har haft anledning till att tvivla på att jag är (min sons) biologiska pappa. Jag och mitt x gjorde slut och jag gjorde henne gravid 6 månader efter det trodde jag ivarjfall. Vi träffade andra men hon var säker.

När barnet föddes skrev jag bara på som fader.

Nu 15 år senare har tanken gnagt hårt i mig och jag bestämde mig för att kontakta familjerätten för att få till ett DNA-test för att få reda på om jag är biologisk pappa. Men efter att familjerätten hört oss båda bestämde dom att tro på mamman som fortfarande hävdar att det inte finns någon anledning till att tro att jag inte är pappan.

Missnöjd så valde jag att beställa ett eget test, och mitt ex och son gick med på att göra testet.

när jag för ca 1 månad sedan fick tillbaka testet så visar detta att jag till 100% inte är pappan.

Jag vill häva faderskapet eftersom jag inte är han biologiska far.

Vet att testet inte håller som ett godkänt test eftersom inte skett med bevakning av en oberoende myndighet.

Men jag vet att testet väger till fördel för att få ett sådant test gjort.

Hur går jag nu vidare rättsligt i rätt ordning.

Rättshjälp etc.

Kan det hjälpa om min föredetta ställer upp på ett godkänt test innan?

Vänligen N

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

I ditt fall, att det senare har visat sig att du inte är fader till barnet trots att du undertecknat en faderskapsförsäkran, så ska rätten förklara att en bekräftelse av faderskap upphävs, 1 kap 4 § 3 st Föräldrabalk (1949:381)(FB), se här: https://lagen.nu/1949:381

För att upphäva faderskap ska du väcka talan om upphävande av faderskap, 3 kap 1 § FB. Talan för upphävandet av faderskapet ska väckas i den ort där barnet har sin hemvist (är barnet bor), och om det inte finns någon behörig domstol (tingsrätt där ditt barn har hemvist) så ska du väcka talan vid Stockholms tingsrätt, 3 kap 3 § FB.

Angående rättshjälp så har du rätt till det om du tjänar mindre än 260 000 kr/ år och inte har en försäkring som täcker rättegångskostnaderna samt att juridisk rådgivning i minst en timme ska ha ägt rum. Vanligtvis betalas inte rättshjälp ut för mål som är värda mindre än ett halvt basbelopp, d.v.s. belopp under 22 400kr.

För att faderskapet ska kunna hävas måste du göra det sannolikt att du inte är pappa till barnet samt att det måste vara utrett att mamman har haft samlag med en annan man. Vid en utredning om hävande av faderskap kan rätten på begäran av någon av parterna i mål om att häva faderskap förordna om blodundersökning eller annan undersökning rörande ärftliga egenskaper för att säkerställa och få ett giltigt prov som varit övervakat, 1 § Lag (1958:642) om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap, se här: https://lagen.nu/1958:642

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare