Upphäva äktenskapsförord

Hej!

Jag och min fru har varit gifta i snart 14 år. När vi gifte oss skrev vi ett äktenskapsförord på min bostadsrätt. Nu skulle jag vilja ta bort detta äktenskapsförord. Jag vill dock göra detta utan att jag eller min fru skall behöva betala skatt för värdet på halva lägenheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Ett äktenskapsförord måste vara registrerat hos Skatteverket (tidigare hos tingsrätten) för att det ska vara giltigt (7 kap. 3 § 3 st. äktenskapsbalken). Har äktenskapsförordet inte registrerats, så gäller det inte. För att ändra eller upphäva ett äktenskapsförord, måste ni skriva ett nytt förord och sedermera ansökan om att registrera det. Ni måste vara överens om det nya äktenskapsförord.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare