FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/06/2015

Uppgifter om trafikbrott i belastningsregister

Jag har fått ett jobb och arbetsgivaren, kommunens äldreomsorg. har begärt ett utdrag ur belastningsregistret. Jag har blivit dömd för trafikbrott men inget annat.

Vad står i registret? Står domar och allt eller endast hur många gånger man finns med? Det här känns inte alls bra för mig att lämna ut detta. Jag antar att jag inte kan vägra. Jag förstår också varför det begärs, om en anställd är dömd för stöld eller snatteri t.ex. Jag vill verkligen inte dela med mig av mina tillkortakommande med en arbetsgivare och det är inga grova brott jag blivit dömd för. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt är det endast du som enskild person och några nämnda myndigheter, som kan begära utdrag från ditt belastningsregister (6 och 9 §§ lagen om belastningsregister). En arbetsgivare har generellt ingen rätt att själv begära ut ett utdrag från Polisen. Om arbetsgivaren vill ha ett utdrag, går det i normalfall till så att denne tillfrågar dig att begära ett utdrag ur belastningsregistret och sedan överlämnar du brevet till arbetsgivaren.

Gällande vilka uppgifter som står i belastningsregistret kan sägas att uppgifter om dina lagöverträdelser finns med, det vill säga vad du dömdes till, påföljden samt diverse personuppgifter. Dock försvinner dessa uppgifter från registret efter en tid. Huruvida uppgifter om ditt trafikbrott finns med beror på vad du dömdes till och hur längesedan detta var. Om du dömdes till böter, kommer uppgifter om brottet finnas med i belastningsregistret i fem år, räknat från den dagen då domen eller beslutet meddelades, eller dagen då du lämnade ett godkännande av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot (17 § 9 p). Fick du påföljden villkorlig dom eller skyddstillsyn och var över 18 år när brottet begicks, gallras uppgifterna tio år efter domen (17 § 4 p.). En fängelsepåföljd gallras tio år efter frigivningen (17 § 1 p.).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare