Uppge tillgångar vid äktenskapsskillnad

Måste båda parter skriftligt uppge sina tillgångar inför varandra i ansökan om skilsmässa innan dokumentet skrivs under av dem? ..

... varmt tack för svar ....

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

För att kort och koncist besvara din fråga krävs det inte att ni, vid ansökan om skilsmässa, redovisar för era tillgångar och skulder. Ansökningsblanketterna för en skilsmässa hittar du här och som du kan se i de två olika blanketterna krävs det inte att ni uppger era tillgångar.

Däremot krävs det vid en framtida bodelning att ni uppger era tillgångar och skulder. Detta eftersom huvudregeln är att en bodelning skall företas när makar skiljer sig. Vid en bodelning är en ytterligare huvudregel att giftorättsgodset ska delas lika mellan er och då måste ni uppge era tillgångar och skulder för att det ska kunna ske .

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du någon ytterligare fundering är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra erfarna jurister. Ha en trevlig helg!

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare