Uppge att man är student vid tecknande av gymkort, brott?

Hej

Jag undrar om det anses vara ett brott när säger att man studerar när man ska teckna ett gym-medlemskap, dvs få studentrabatt. Ingen kontroll utav något intyg för att styrka att man är student detta och ingen annan ifrågasättning görs utan man får skriva på avtalet direkt. Med studentrabatten innebär ca 20 % rabatt på det du ska betala in.

Om det är ett brott, vad är rimlig påföljd?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej!

Den situation du beskriver är är att anse såsom bedrägeri enligt 9 kap. 1§ brottsbalken, alternativt bedrägligt beteende enligt 9 kap. 2§ (ett lindrigare bedrägeribrott). Genom att uppge att du är student har du förmått annan att utge rabatt, som har inneburit vinning för dig och skada för gymmet.

Bedömningen huruvida det är bedrägeri eller bedrägligt beteende berör alla omständigheter i fallet, men förmodligen främst beloppet i detta fall. Detta är således lite beroende på hur länge ett vilseledande har skett. Som ett riktmärke har man ansett i praxis att värdegränsen går vid ungefär 1000kr. Se t.ex. RH 94:96 (rättsfall från hovrätt).

Det faktum att gymmet inte kontrollerar uppgifterna inverkar inte på bedömningen. Det är inte lagligt bara för att ingen kommer på/ifrågasätter förfarandet.

En rimlig påföljd är helt omöjlig att svara på i detta fall eftersom så många parametrar ska vägas in såsom ålder, tidigare brottslighet, värde etc. Som ett riktmärke så är straffet för bedrägeri fängelse i högst två år, alltså från böter till fängelse. För bedrägligt beteende är straffskalan böter eller fängelse i sex månader.

I sammanhanget nämner jag även att straffnedsättning som regel sker när man själv anmäler sig för brott s.k billighetsskäl enligt 29 kap. 5§ punkt 3. brottsbalken.

Ska jag ge ett o-juridiskt råd så vore det att säga upp avtalet så snabbt som möjligt och teckna ett nytt hos ett annat gym med de rätta uppgifterna, jag kan inte tänka mig att gymmet har ett intresse i att utreda tidigare medlemmar.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare