Uppehållstillstånd på grund av anknytning - samboskap

Hej! Jag är född i sverigr och är svensk medborgare, jag studerar och jobbar samtidigt. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 4 år, vi har planer på att gifta oss efter att jag avslutat mina studier. Vi ses 3 månader varje sommar och några veckor under julen, då jag reser till libanon där han bor. Vi vill nu flytta ihop och bli sambo, vi har varit sambo under tiden jag har varit hos honom, jag bor hos mina föräldrar fortfarande men vi funderar på att flytta ihop efter att han kommit till sverige! Finns det chans att han får uppehålstillstånd som sambo eller behöver vi gifta oss? När behöver vi söka bostad?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline! Såg att mitt tidigare svar inte kom med, ber om ursäkt för det!

Frågor rörande uppehållstillstånd regleras i utlänningslagen (UtlL).

Kan först nämna att samboskap definieras i Sambolagens 1 §, och avser två personer som varaktigt bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden. Det gör inte ni för tillfället, varför din pojkvän borde söka uppehållstillstånd för att inleda ett samboskap.

Uppehållstillstånd för att inleda ett samboskap regleras i 5 kap 3a § UtlL. Paragrafen säger att en utlänning som har för avsikt att ingå ett samboskap med någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd i Sverige, får beviljas uppehållstillstånd om förhållandet framstår som seriöst. Migrationsverket gör alltså en seriositetsprövning. Detta är främst för att se så att inte förhållandet är till endast för att ge den ene uppehållstillstånd, ett s.k "skenförhållande".

Det finns inget krav på när en bostad skall vara skaffad, men att ni har en bostad tillsammans gör seriositetsprövningen enklare för migrationsverket.

Det finns alltså en god chans att han får uppehållstillstånd p g a samboskap.

Om man är gift skall man beviljas uppehållstillstånd om ens make är bosatt i Sverige eller har beviljats uppehållstillstånd, 5 kap 3 § UtlL. Detta gäller så länge undantagen i 5 kap 17-17b §§ inte blir tillämpliga. Det vill säga om personen som söker är har begått grova brott, är en risk för rikets säkerhet eller om man lämnat oriktiga uppgifter om äktenskapet.

Hoppas du fått klarhet i din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare