Uppehållstillstånd efter giftermål i Sverige

Hej, jag är svenskmedborgare sedan 1998. Min fru är inte det. Hon var här på arbetsvisum och hon har ett pågående fall som hamnat hos förvaltningsrätten. Vi gifte oss i sommras och jag undrar nu hur man ska gå tillväga så att hon får permanent uppehållstillstånd ? Sker detta per automatik eftersom hon är gift med en svensk medborgare eller måste vi ansöka om det ?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fru får inte per automatik uppehållstillstånd för att hon har gift sig med dig som är svensk medborgare, utan det är något hon måste ansöka om hos Migrationsverket. Hon kan ansöka via internet, och handläggningstiden är då något kortare än annars. Enligt huvudregeln måste man ansöka om och ha beviljats uppehållstillstånd innan man kommer till Sverige.

Sofia LinderRådgivare