Uppdelning av egendom vid skilsmässa

Vi har varit gift för 10 år och vi har ett barn tillsammans, vi bor i en villa nu vi ska skilja; en av oss äger 3 lägenhet i Spanien och en villa här i Sverige. Vi undrar om vi ska dela också lägenheterna som är i Spanien fast att lägenheterna i Spanien hade jag dem innan jag gifta mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har man som makar inte skrivit/avtalat om att ens egendom ska vara enskild är egendomen istället giftorättsgods, se 7 kap 1 § äktenskapsbalken. Detta gäller även om man haft egendomen innan äktenskapet. Vid skilsmässan ska giftorättsgodset delas lika mellan makarna. Detta innebär i ert fall att lägenheterna i Spanien ska ingå i bodelningen om de inte är enskild egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare