FrågaSKATTERÄTTÖvrigt14/07/2017

Undgå skattskyldighet genom gåvotransaktion

Hej,

Är det något juridiskt som hindrar att jag efter att ha mottagit en fastighet i gåva senare belånar fastigheten och ger pengar till den tidigare ägaren?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, det är inte att rekommendera.

Att medvetet försöka ta sig runt skattskyldigheten vid försäljning av fast egendom aktualiserar dels frågor om skatteflykt samt eventuellt frågor om skattebrott.

Det främsta som händer är att skatteflyktslagen aktualiseras. För att någon ska träffas av den krävs att

1. rättshandlingen, ensam eller tillsammans med annan rättshandling, ingår i ett förfarande som medför en väsentlig skatteförmån för den skattskyldige,

2. den skattskyldige direkt eller indirekt medverkat i rättshandlingen eller rättshandlingarna,

3. skatteförmånen med hänsyn till omständigheterna kan antas ha utgjort det övervägande skälet för förfarandet, och

4. ett fastställande av underlag på grundval av förfarandet skulle strida mot lagstiftningens syfte som det framgår av skattebestämmelsernas allmänna utformning och de bestämmelser som är direkt tillämpliga eller har kringgåtts genom förfarandet.

Uppfyller någon detta kommer han eller hon beskattas som det varit en ordinarie fastighetsförsäljning.

För att det istället ska kunna gå som ett skattebrott krävs att man bryter mot en klar och tydlig skattskyldighet (typ att medvetet strunta i att deklarera vissa inkomster eller inte betala arbetsgivaravgift). Det är svår att säga om detta skulle bli aktuellt i ditt fall då jag inte vet hela bakgrunden till frågan eller hur det ska genomföras mer praktiskt.

Oavsett rekommenderar jag det inte.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare