FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/06/2017

Underskrift vid styrelseprotokoll

Är en signatur godkänd som underskrift med namnförtydligande vid ett styrelseprotokoll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt är en signatur godkänd om man kan intyga att det är just undertecknad som har signerat. Detta görs genom ett namnförtydligande. I Aktiebolagslagens 8e kapitel finns regleringen om just styrelseprotokoll, men det finns ingen närmre angivelse hur protokollen ska undertecknas för att vara giltigt, mer än att det ska undertecknas av protokollföraren (8 kap 24 § 2st ABL). Det är dock även tillåtet att föra protokoll med automatiserad behandling vilket innebär att man även får lov att föra och då även signera protokollen elektroniskt (1 kap 13 § ABL). Det kräver dock BankID eller liknande avancerad elektronisk underskrift, att bara skriva på med datorskriven text eller liknande är inte tillåtet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Carolina LundhRådgivare