FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/12/2014

Underskrift när exmake vill överlåta fastighet

Fick idag ett samtal från den man jag skilde mig ifrån för 12 år sedan som jag inte riktigt förstår. Han ska överlåta en fastighet till sin äldste son som uppenbart köptes under vårt äktenskap, han behöver min underskrift för att kunna göra detta. Han var också noga med att tala om att jag inte kunde få ut något av det eftersom 15 år passerat sen det köptes. Min fråga är varför han behöver min underskrift, bodelningen gjordes i samband med separationen 2002 och jag har ingen kännedom om ovan nämnda fastighet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I Äktenskapsbalken 7 kap 5 § finns vissa regler om rådighetsinskränkningar, som innebär att en make inte utan den andre makens samtycke får avhända sig fast egendom under vissa förutsättningar. För att säkerställa att maken inte gör detta utan makens samtycke finns vissa regler i Jordabalken. När en fastighet överlåts måste den nya ägaren ansöka om lagfart. Lagfartsansökan ska dock lämnas vilande om överlåtaren är gift och förvärvet enligt Äktenskapsbalken är beroende av den andre makens samtycke.

Bestämmelsen om vilandeförklaring har trots ordalydelsen "är gift" ansetts tillämplig även när makarna inte längre är gifta, om fastigheten är giftorättsgods men bodelning inte gjorts på fastigheten. Om fastigheten köptes under ert äktenskap och inte gjorts till enskild egendom är den giftorättsgods och ska ingå i bodelning. Om du inte känner igen fastigheten har den troligtvis inte ingått i er bodelning och det är därför din exmake nu behöver ditt samtycke för att överlåta den till sin son.

Ett rättsfall som beskriver situationen är NJA 2009 s. 747 som du finner här: https://lagen.nu/dom/nja/2009s747.

Rättsfallet gällde ansökan om inteckning men samma bör gälla för ansökan om lagfart.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare