Underskrift av arvskifteshandling

Ett av mina syskon har avlidit och saknar sambo, maka och barn. Bouppteckning har upprättats nu återstår arvsskifteshandlingen. Vi som är efterlevande är åldrig mor och fem helsyskon. Vi har utgått från att kvarstående medel ärvs av och skiftas ut till vår mor. Räcker det med hennes underskrift på arvskifteshandlingen eller ska även vi syskon underteckna såsom arvingar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en arvlåtare avlider utan att efterlämna barn eller make går arvet till den s.k. andra arvsklassen som består av arvlåtarens föräldrar och dess avkomlingar, dvs. arvlåtarens syskon, syskonbarn osv., se 2 kap. 2 § ärvdabalken (ÄB). Arvet fördelas med lika delar till respektive förälders sida, se 2 kap. 2 § 1 st. ÄB. Om någon av föräldrarna är avliden fördelas den förälderns del av arvet mellan föräldrarnas avkomlingar, dvs. ni syskon, se 2 kap. 2 § st. 2 ÄB. Alltså ärver ni syskon er fars del av ert syskons arv.

Arvskifteshandlingen ska skrivas under av alla dödsbodelägare. Dödsbodelägarna utgörs av arvingar och universella testamentstagare, alltså ska även ni skriva under arvskifteshandlingen eftersom ni ärver er fars del av arvet efter ert syskon. Se 23 kap. 1 och 4 § ÄB.

ÄB hittar du https://lagen.nu/1958:637 .

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare