FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/04/2014

Underrättelse om kontaktförbud

Hej! Jag gjorde en anmälan om misshandel och sökte kontaktförbud. Hur får jag reda på om det blivit kontaktförbud? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!
Som du säkert vet gör man en ansökan om kontaktförbud hos polismyndigheten eller åklagarmyndigheten. Det är åklagaren som beslutar om kontaktförbud enligt lag om kontaktförbud, se https://lagen.nu/1988:688 , men beslutet kan prövas av domstol ifall någon av parterna (du som sökande eller den som förbudet avser) begär det.

Enligt 1 § förordning om kontaktförbud, se https://lagen.nu/1988:691#P1S1 , ska du som sökande underrättas om det beslut som fattas i ärendet, oavsett utgången i frågan. Om du inte har fått något besked än är det därför ett tecken på att inget beslut har fattats i frågan. Du kan alltid höra av dig till den myndighet som du ansökte hos för att få klarhet i vilken fas processen befinner sig i.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare