Underprisöverlåtelse av fastighet till ett av fyra syskon

Kan vår mamma sälja huset till underpris till en av oss fyra syskon? Mamma sitter i orubbat bo sedan vår pappa dog 1987!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du använder dig av Lawline!

För att besvara din fråga måste vi väva samman tre områden; Fastighetsrätt, arvsrätt och skatterätt.

Fastighetsrättsområdet ställer inget hinder mot att lämna en underprisöverlåtelse, du får sälja din fastighet till vilket pris du vill, så länge ni uppfyller alla formella krav Jordabalken ställer upp, du kan läsa dessa här. En möjlig nackdel att ta över en fastighet från en närstående kan dock vara att om ni hittar något så kallat dolt fel, är det kanske inte aktuellt att utkräva åtgärds-/ersättningsansvar av din mor, och ni får då svara för detta själva.

Vid arvsrätten blir det knepigare. När en förälder lämnar ifrån sig en väsentlig del av sin förmögenhet, som fastigheter oftast är, är det sannolikt att detta kommer ses som ett förskott på ditt arv, enligt ärvdabalkens bestämmelser (du kan läsa mer här). Eftersom din far redan gått bort skulle jag behöva veta mer om han testamenterade någon del av fastigheten till er med nyttjanderätt för er mor eller om den gick i sin helhet till henne.

Slutligen finns det en skatterättslig synpunkt. När man försäljer en fastighet under det nominella marknadsvärdet (dvs. vad man skulle kunna fått för fastigheten om man sålt den till någon utomstående) är huvudregeln att man skattar på vad man skulle fått om fastigheten sålts till det nominella marknadsvärdet för att undvika att folk säljer fastigheter billigt för att slippa skatt. Men beroende på hur stort underpris det är för just den här överlåtelsen, tittar vi alltid på om det kan vara en gåva. Ser man att överlåtelsen av fastigheten huvudsakligen är att beakta som gåva, ser man hela fastigheten som en gåva. Då träder det syskon som erhåller fastigheten anses ha trätt in i förälderns position, skatterättsligt. Det betyder att din mor inte skattar på fastigheten, utan att den som får fastigheten får skatta på den först när den säljer den, du kan läsa mer här.

Är det inte att anse som en gåva, kommer din mor behöva skatta på kapitalvinsten av försäljningen. Den räknar du ut genom att dra av det belopp de köpte huset för, från det belopp fastigheten nu såldes för från minus eventuella ny-/till-/ombyggen, läs mer om reglerna här.

För att sammanfatta lite så, ja, det går bra, men det finns konsekvenser av sådana överlåtelser arvsrättsligt och skatterättsligt man måste beakta. Eftersom jag inte har några siffor här kan jag tyvärr inte ta ställning till hur det borde kunna bli med arvsrätten, men det hjälper självklart någon av våra jurister gärna till med, du kontaktar dem enkelt genom att klicka på länken http://lawline.se/boka.

Hoppas du fått lite mer klarhet i dina funderingar, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Anonym AnonymRådgivare