FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/06/2016

Undermålig arbetsmiljö

Hej!

För två veckor sedan började jag att jobba som personlig assistans. Jag har ingen erfarenhet men arbetsgivar krävs inte det. Man som anställde mig är manen som behöver hjälp 24/7. Han är 56 år gammal. Jobbet är inte dålig eller komplicerad men manen är jätteelak mot alla som jobbar eller jobbade här. Han byter personalen nästan varannan dag ( bara kvinnorna anställer han och mest invandrare ). Han skriker och gnäller hella tiden. Klagar och inget är aldrig ok. Jag förstår att han är sjuk och behöver hjälp men han är mycket, mycket elak. I två veckor jag har träffat 12 kvinnorna som hade jobbat här. Säger jag, hade jobbat eftersom bara 3 kvinnor är kvar här att jobba. Några slutade efter en dag, nogra efter flera timmar, några efter två-tre dagar. Jag förtfatande jobbar men känner som i helvetet. Det ser ut att han spelar ett spel speciellt men oss som är invandrare och många pratar och förstår inte så bra svenska. Han behöver hjälp och jag tror han skulle inte bestämma vem ska anställa själv. Han behöver hjälp av en profesionel person som ska jobba med honom att fixa saker i hans huvudet. Många kvinnor gråtar, eller skakar när goå till jobbet och efter jobbet. Det finns mycket, mycket mer att man skriver eller säger om honom men här finns inte nog plats. Att byta personalen flera gången i veckan är inte ok och det är inte rätt sätt att handla männska. Vilken myndighet som ska ta hand om det här problemet? Vem är det som kan rädda oss från arbetsgivare som han är

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att höra om den dåliga situationen på din arbetsplats. Arbetsgivaren ansvarar för att det ska vara en bra arbetsmiljö på arbetsplatsen. Häri ligger att det även ska vara en psykiskt bra arbetsmiljö, det vill säga att ni inte ska behöva utsättas för elaka kommentarer och liknande. Den myndighet som ansvarar för arbetsmiljön på svenska arbetsplatser är Arbetsmiljöverket. Som arbetstagare kan man anmäla en dålig arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket. En sådan anmälan omfattas av sekretess, vilket innebär att din arbetsgivare inte kan få reda på att du har gjort en anmälan. En anmälan kan göras på nätet här.

Om situationen på arbetsplatsen är riktigt dålig och de anställda mår så dåligt att de blir sjuka (exempelvis depression) så kan man göra en anmälan till polisen om arbetsmiljöbrott. Är du medlem i en arbetstagarorganisation (facket) så råder jag dig att kontakta dem och söka hjälp även där.

Hoppas du fick svar på din fråga! Med vänliga hälsningar,

Josefin JennerheimRådgivare