FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/12/2016

Underhållsstöd

Hej. Separerad sedan maj, tre barn.de två yngsta bor varannan vecka hos pappan och den äldsta bara hos mig. Tycker inte det verkar som de mår bra av att bo lika mycket hos pappan då han är synnerligen ansvarslös och visar gång på gång att han egentligen inte bryr sig så mycket om dem när de är där,tror att det är en ekonomisk fråga att han vilja dem halva tiden. Nu till min fråga: om jag föreslår honom att de bara bor hos mig (han får träffa dem när som) och han slipper betala underhåll, detta för barnens trygghet. Finns det nåt bidrag eller så man kan söka istället för att han betalar underhåll?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga!

Det kan till att börja med konstateras att du och din man fritt kan avtala om hur barnens boendesituation ska se ut. Det ska dock godkännas av socialnämnden. Socialnämnden kommer godkänna avtalet sålänge det inte är oförenligt med barnets bästa. Eftersom du nämner att barnen ska få träffa sin pappa så ofta de känner för det så bör inte förändringen av boendesituationen stöta på några problem vid socialnämndens bedömning av barnens bästa (6:15 2st, 6:2 Föräldrabalken).

Enligt 7:2 Föräldrabalken är barnens far underhållsskyldig om barnen inte varaktigt bor tillsammans med honom. Även detta kan ni dock avtala om och det är fullt möjligt att avtala att fadern inte behöver betala något underhåll.

Det finns ett bidrag som du kan söka för barnens underhåll. Det blir dock något problematiskt här i förhållande till fadern.

enligt 17:2 Socialförsäkringsbalken kan du söka underhållsstöd. Detta bidrag är 1573 kronor i månaden per barn(17:20).

Problemet är dock att fadern anses vara underhållsskyldig i lagens mening även om du och fadern avtalat om att han inte ska betala något underhåll till dig. I 17:2 andra meningen står följande;
"En förälder som är underhållsskyldig för barnet kan bli skyldig att till försäkringskassan betala hela eller delar av det stöd som lämnats till barnet."
Vad detta innebär är att om du söker underhållsstöd av försäkringskassan så kommer försäkringskassan därefter rikta ett betalningskrav mot fadern på 1573 kronor (eller ett något mindre belopp beroende på faderns ekonomiska situation) eftersom han i lagens mening är underhållsskyldig mot barnet.

Sammanfattningsvis - det är fritt fram för dig och fadern att avtala om boendet och nivån på underhållet han ska betala. Om du däremot söker underhållsstöd från försäkringskassan så kommer försäkringskassan därefter att rikta ett betalningskrav på fadern.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare