FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/10/2015

Underhållsstöd

Hej jag visste inte att jag har barn till i juni i år fick samtal till en familjerätt att någon tjej sa att jag hade barn med henne. Jag bara träffar tjejen en gång på en fest sen jag vet ingenting om henne. Jag gjord DNA test det visade sig barnet är min. Min frågar är kommer jag behöver betala tillbaka underhållsstöd som försäkringskassan betala till barnet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I föräldrabalken 7:2 och 7:2a stadgas att du har en skyldighet att betala underhållsbidrag till barnet om du inte bor varaktigt med ditt barn. Betalar du inte detta går Försäkringskassan in och betalar i enlighet med Socialförsäkringsbalkens regelverk.

Underhållsstöd är som du skriver något Försäkringskassan betalat ut till barnet. Är det så att du inte betalat något till ditt barn och Försäkringskassan trätt in i ditt ställe så har du en skuld till staten. Denna beräknas lite olika beroende på hur mycket pengar du tjänar och tjänat. Systemet med underhållsstöd bygger på att Försäkringskassan betalar ut ersättning i den ena förälderns ställe.

Du kan alltid kontakta Försäkringskassan och ansöka om anstånd med din skuld

Med vänlig hälsning

Emil BlomqvistRådgivare