FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll08/06/2014

Underhållsstöd

Hej! Jag undrar när min exfru och jag har delad vårdnad och har under 17år 5 månader 6 dagar haft en underbar relation då vi alltid stöder våra barn.Vi har alltid gjort upp via telefon vad min son behöver i saker,kläder,nöjen ex.Kom hem en kväll efter mitt sena skift och ser ett brev där min ex söker underhålls stöd???? hon söker detta efter 17år 5 månader och sex dagar!!Detta har hon gjort bakom min rygg och utan min vetskap och har blandat in myndigheter och kränkt mig och smutsat ner mitt namn i egenskap av att jag är lika mycket vårdnadshavare som henne! Kan jag göra en anmälan mot henne???

Lawline svarar

Hej!

Om ett barns föräldrar inte bor tillsammans kan förälder hos vilken barnet bor hos, även om boendet är växelvis mellan båda föräldrarna, ansöka om att få underhållsstöd å barnets vägnar, 18:2 socialförsäkringsbalken. Underhållsstödet blir ett bidrag, likt barnbidraget, för att föräldern ska ha tillräckligt med resurser för att försörja barnet. Underhållsstöd kan hjälpa en förälder med de utgifter hen har som kan relateras till barnet.

Att få underhållsstöd bygger inte på något klander av den andra föräldern. Underhållsstöd kan ses som ett alternativ till underhållsbidrag, och det finns inget tvång för föräldrar att komma överens om underhållsbidrag varför många istället använder sig av underhållsstöd. Att ansöka om underhållsstöd innebär därför inte att man klandrar den andra föräldern för någonting, utan endast att man vill utnyttja möjligheten att få samhällets stöd till de utgifter som det innebär att ha barn. Det är mycket vanligt bland separerade föräldrar att någon får underhållsstöd å barnets vägnar, och myndigheten blandar sig inte i föräldrarnas relation eller föräldraskap. Istället sker en prövning om de krav som finns för att få underhållsstöd är uppfyllda, vilket endast har med barnets boende och ekonomiska förhållanden att göra.

Att din exfru har ansökt om underhållsstöd behöver därför inte ses som någon smutskastning av dig. Att hon kan få underhållsstöd har ingenting med dig som person eller relationen mellan er att göra. Den inblandning som myndighet har på grund av underhållsstödet innebär inte på något sätt en bedömning av föräldrarnas föräldraskap eller agerande, utan är endast ett beviljande av en formell ansökan, alltså på samma sätt som om det vore bostadsbidrag eller annat bidrag man sökte.

Socialförsäkringsbalken hittar du https://lagen.nu/2010:110.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare