FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/08/2013

Underhållsstöd

Mitt namn är Sofi . Jag har aldrig fått underhållsstöd från min dotters pappa , och jag vill kräva skadestånd pga privata saker och att han får stå sitt kasst . Han ska skriva på nu att han är pappan inom en månad . Och med DNA har dom bekräftat att han är pappan . Hur gör jag ? .... Skadestånd på över 20.000 för 1,5 år . Och för jag fått vänta . Har fått från försäkringskassan , men han bör ju betala och inte dom . Hur funkar det ?! Mvh .

Lawline svarar

Hej,

Eftersom du har fått underhållsstöd från Försäkringskassan är det till dom han har en skuld. Försäkringskassan kommer driva in sina pengar själva och det är ingenting du behöver/kan engagera dig i.

Vad gäller dina privata skadeståndsärenden med honom får du vända dig till tingsrätten och ansöka om stämning.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare