FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/05/2013

Underhållsslyldighet

Gällande försörjningsplikt Son på sitt 20:e år. Har gått 3 årigt gymnasium, avslutat utan godkända resultat. Fortsatte på Folkhögskola för att fixa till resultaten. Har gått ett år nu, funderar på att gå ett år till för att studera spel och spelkonstruktion. gäller försörjningsplikten i detta fall tills han fyller 21?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är i 7 kap. Föräldrabalken (FB) som reglerna om underhållsskydlighet finns. Lagen kan du hitta här: https://lagen.nu/1949:381#K6

Av första paragrafen, andra stycket, framgår att underhållsskyldigheten sträcker sig fram till att barnet har fyllt arton år. Dock framgår det vidare att underhållsskyldigheten kan komma att sträcka sig till dess att barnen fyller 21 år. Om plikten ska sträcka sig till barnets 21-årsdag krävs dock att barnet ska gå i skolan. Till skola i detta hänseende räknas grundskola och gymnasieskola eller annnan jämförlig grundutbildning. Det är alltså ej frågan om högskoleutbildning utan utbildning som nivåmässigt är jämförbar med som högst gymnasieutbildning.

I det aktuella fallet då sonen ska läsa spelkonstruktion får alltså frågan avgöras med huruvida detta kan likställas med gymnasieutbildning. Detta kan jag endast spekulera i, men spel och spelinstruktion bör möjligen ses som utbilding utöver vad som räknas in sådan utbildning som berättigar sonen underhåll.

Jag hoppas detta var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare