FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/06/2017

Underhållsskyldigheten i internationella situationer

Om man betalar underhåll till 2 barn som är bosatta i Polen, dem 18 år. I Polen så betalar man upp till 25 års ålder om barnet studerar och i Sverige upp till 21 år. Jag är svensk medborgare men måste jag betala till 25 års ålder och måste jag följa den polska lagen eller gäller den svenska lagen där jag behöver bara betala tills dem fyller 21 år. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att barnen är polska medborgare så är det det polsk lagstiftning som är tillämplig på ärendet. Vilket lands lag som är tillämplig beror alltså på var barnet bor (den bidragsberättigade). Kort kan sägas att skyldigheten att betala underhållsbidrag gäller, enligt polsk lag, upp till att barnen är 18 år gammalt, såvida inte barnet fortsätter sina studier och har studieresultat som motiverar det.

Reglerna liknar de som gäller i Sverige, men en skillnad här är att det i Sverige finns en definitiv gräns för hur länge skyldigheten gäller och det är tills barnet fyllt 21 år. För att vara skyldig att betala underhåll när barnet är mellan 18 och 21 år skall barnet bedriva studier i grundskolan eller gymnasieskolan eller annan jämförlig grundutbildning. Polen har inte detta taket utan man kan bli underhållsskyldig upp tills barnen fyller 25 år om de bedriver studier.

Anledningen till att man ansett att underhållet ska bestämmas enligt lagen i det land där barnen har sin hemvist är att underhållet bör återspegla värderingar, levnadsförhållanden och sociala förmåner i det land där den underhållsberättigade faktiskt är bosatt.

Vill du läsa mer om underhållsskyldigheten i internationella situationer så kan du läsa på försäkringskassans hemsida där de har bifogat tillämpliga konventioner och förordningar. (se här)

Hoppas det var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare