Underhållsskyldighet vid skilsmässa

Hej.

Ligger nu i skilsmässa med en betänketid på 6 månader.

Min fråga är om min make fortfarande är försörjningsskyldig gentemot mig fast han flyttat ut nyligen.

vi har ingas gemensamma barn, bara från tidigare förhållanden.

mvh wilhelmina

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innan skilsmässan finns det en underhållsskyldighet makar emellan (6 kap. 1-5 §§ äktenskapsbalken). Denna skyldighet kommer på tal om en make inte klarar av att betala hyra, räkningar, mat och liknande utgifter själv. Efter skilsmässan är huvudregeln dock att makar ska försörja sig på egen hand (6 kap. 7 § 1 stycket). I andra och tredje i samma paragraf finns det undantag. Dessa undantag tillämpas dock väldigt sällan men öppnar för möjligheten att den ene maken kan behöva ge den andre bidrag under en övergångsperiod efter skilsmässan eller möjligen under en ännu längre period för att den senare exempelvis ska få möjlighet att utbilda sig för att sedan få en egen inkomst.

Med vänliga hälsningar,

Oskar JanssonRådgivare