FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll25/04/2017

Underhållsskyldighet vid föräldrars olika inkomst och växelvist boende

Hejsan,

Hur bör fördelningen av barnens omkostnader (kläder, fritidsaktiviteter, läger, etc) se ut när föräldrarnas inkomster skiljer sig väldigt mycket?

Våra tre barn bor växelvis.

Min exman arbetar som stafettläkare och tjänar i runda slängar fyra gånger så mycket som jag gör. (Av skattetekniska skäl låter han en stor del av inkomsten stå kvar i sitt företag.)

Givetvis har han ett helt annat utrymme att resa med barnen o likn.

Mitt äldsta barn upplever detta som en orättvisa och oroar sig även för att jag inte har råd att köpa kläder till barnen, göra saker med dem osv. Jag låter henne tro att de kläder jag köper till dem betalas från barnbidragskontot, men det är inte sant, då pappan inte accepterar det.

Barnens pappa vill inte ens bidra till läger som infaller under mina veckor.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Större inkomst innebär även större underhållsskyldighet
Föräldrar är tillsammans underhållsskyldiga gentemot sina barn efter vad som är rimligt med hänsyn till barnens behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap 1 § föräldrabalken). I kostnaderna för barnens underhåll ska föräldrarna sinsemellan bidra efter egen ekonomisk förmåga (7 kap 1 § tredje stycket föräldrabalken). Detta innebär att då föräldrarna har olika ekonomiska förutsättningar kommer omfattningen av underhållsskyldigheten vara olika stor. Föräldrarnas gemensamma underhållsskyldighet är alltså summan av vad var och en för sig är skyldig att prestera.

I och med att din exman har en inkomst på cirka fyra gånger så mycket som dig så kommer hans underhållsskyldighet att vara större.

Förvärvsförmågan, och inte den faktiska inkomsten, är avgörande för storleken på underhåll
Gällande det faktum att din exman låter stora delar av sin inkomst stå kvar i sitt företag saknar betydelse. I praxis har domstolarna utgått från att underhållsskyldigheten ska bestämmas utefter förvärvsförmågan. I fall då en underhållsskyldig utan godtagbar anledning underlåter sig att skaffa sig inkomster så bör underhållsskyldigheten kunna bestämmas med hänsyn till den verkliga förvärvsförmågan, alltså med hänsyn till hur inkomstförhållandet skulle sett ut om den underhållsskyldige inte underlåtit sig att skaffa inkomster.

Sammanfattningsvis kan sägas att din exman bör ha en större underhållsskyldighet då hans inkomster överstiger dina. Denna underhållsskyldighet pågår hela tiden och upphör alltså inte de veckor barnen är hos dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare