FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll04/12/2016

Underhållsskyldighet under skilsmässoperiod

Hej.

Jag går igenom en Skillsmässa där min ex make är hög inkomst intagare. Är han äktenskapspliktig till mig innan förhandlingarna är klara?

Vi har varit gifta i 4 år och ihop i 8 år. Men vi har bott tillsammans i samma lägenhet hela tiden. Vi har 3 gemensamma barn också.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du nämner hans inkomst så antar jag att du med "äktenskapspliktig" menar "underhållspliktig".

Utgångspunkten är att makar efter sin förmåga ska bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov ska tillgodoses. Den ena maken ska skjuta till pengar om det som den andra maken ska bidra med inte räcker för den makens personliga behov eller för de betalningar som den maken annars ombesörjer för familjens underhåll. I princip bör alltså den maken med högst inkomst skjuta till pengar till den andre maken för att båda ska kunna leva på samma ekonomiska standard. Om du anser att han inte lever upp till sin underhållsskyldighet, kan du vända dig till domstol och yrka att domstolen ska ålägga honom att betala underhållsbidrag.

Det framgår inte av din fråga om ni i dagsläget bor ihop eller inte. Om det är så att ni inte bor ihop under skilsmässoperioden så ska din make fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till dig.

Kort sagt gäller underhållsskyldigheten så länge ni fortfarande är gifta!

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare