FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/11/2015

Underhållsskyldighet till son som bedriver högskolestudier

Min son går sista året på gymnasiet nu. Och funderar på att söka vidare till högskola.

Jag betalar underhåll nu, ska jag fortsätta betala när han går i högskolan?

MVG Carina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 7 kap 1 § 2 stycket Föräldrabalken upphör din underhållsskyldighet när din son har fyllt 18 år. Samma bestämmelse anger att du efter det att han ha fyllt 18 år är fortsatt underhållsskyldig fram till dess att han fyller 21 år om han går i skolan, men att det endast gäller studier i grundskolan eller gymnasieskolan eller annan jämförlig utbildning. Skulle din son börja studera på högskolan efter gymnasiet är du alltså inte skyldig att betala underhåll till honom, förutsatt att han har fyllt 18 år.

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare