FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/07/2015

Underhållsskyldighet och rätt till avdrag

Vad har jag som boende förälder för rättigheter när det gäller underhållsbidrag och umgänge för min 1 årings pappa? Vi är gifta men separerade och dottern bor hos mig, vi kom överebs om att jag har huvudannsvaret över henne och att hon sover hos honom när jag jobbar natt + 2 helger. Nu har han börjat bråka och säger att jag ska stå för hela hennes omkostnader även när hon är hos honom, kläder skor medicin barnomsorg för att han betalar ubderhåll. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline,

Utgångspunkten är att den förälder som har barnet hos ska svara för barnets kostnader. Enligt 7:4 föräldrabalken finns dock en möjlighet för en underhållsskyldig förälderatt göra avdrag från underhållsbidraget om barnet bor hos den underhållsskyldige under 5 dagar i sträck, alternativt 6 hela dygn under en månads tid. Avdragets storlek för dessa fall är 1/40 av det totala underhållsbidraget för varje helt dygn som barnet är hos föräldern. Med helt dygn avses 24 timmar. Enligt st 4 samma paragraf får emellertid något sådant avdrag inte göras om det ursprungliga underhållsbidraget fastställts med beaktande av att den underhållsskyldige fullgör sin underhållsskyldighet genom att ha barnets hos sig.

Om barnet bor hos sin fader i 5 dagar i sträck eller under 6 hela dygn per månad kan han eventuellt ha rätt till avdrag på underhållsbidraget. Påståendet att du ska stå för andra kostnader som uppkommer under tiden som barnets befinner sig hos honom har han inget laga stöd.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Lawline RådgivareRådgivare