FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/07/2014

Underhållsskyldighet gentemot sambo m.m.

Hej. Jag och min sambo har 4 barn men 2 av dom har hon sen tidigare och jag har en sen tidigare och vi har en gemensam. Jag är den enda som jobbar och hon är föräldraledig nu men har varit arbetslös tidigare. Alltså är jag den enda som har lön för hennes föräldrapeng är ju inte så mycke. Därför har det blivit så att jag betalar allt här hemma. Hyra, lån på lägenhet, ström, bil, bensin, försäkring på bilen maten och allt till våran gemensamma dotter trots att hon får barnbidraget. Hela min lön äts upp av detta så varje månad får jag lov att låna pengar av mina föräldrar. Ska det verkligen va så? Min sambo säger att jag är försörjningsskyldig till alla som bor här eftersom jag är den enda som har jobb. Det enda hon betalar för sina äldre barn är kläder och nöjen. Resten som mat m.m betalar jag. Finns det bidrag eller nåt liknande för jag håller på att bli tokig. Får det att få svaret på mail så att jag har det svart på vitt hade det varit toppen. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Du är självklart skyldig att, såsom framgår av 7 kapitlet 1 § Föräldrabalken, betala underhåll för dina egna barn, det vill säga för ditt barn som du har med en annan och för det barn som du har gemensamt med din sambo.

Vad gäller det barn som du har med en annan så är barnets moder enligt 7 kapitlet 2 § Föräldrabalken skyldig att betala underhållsbidrag till barnet. Bidragets storlek varierar beroende på en mängd olika faktorer som regleras i 7 kapitlet 1 - 4 §§ Föräldrabalken. Om barnets moder av någon anledning inte kan eller vill betala underhållsbidrag kan du enligt 18 - 19 kapitlet Socialförsäkringsbalken ansöka om så kallat underhållsstöd av försäkringskassan. Ett underhållsstöd utgår med 1 273 kronor i månaden per barn.

Vad gäller din sambos två barn så är du underhållsskyldig för dem enligt 7 kapitlet 5 § Föräldrabalken då du bor med dem och du har ett barn tillsammans med deras moder, det vill säga din sambo. Denna underhållsskyldighet aktualiseras dock bara om barnens far inte kan betala underhåll till dem. Om barnens far inte kan betala underhåll för barnen finns dock likväl en möjlighet för dig att slippa betala underhåll. Din sambo kan nämligen ansöka om så kallat underhållsstöd av försäkringskassan. Reglerna om underhållsstöd finns, såsom nämnts, i 18 - 19 kapitlet Socialförsäkringsbalken.

Till skillnad från makar, som enligt 6 kapitlet 1 - 2 §§ Äktenskapsbalken  har en viss underhållsskyldighet gentemot varandra, så finns ingen underhållsskyldighet mellan sambor. Du är med andra ord inte skyldig att försörja din sambo.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med försäkringskassan så att ni närmare kan gå igenom din situation samt utreda vilka möjligheter som finns för att

1. få underhållsstöd för det barn som du har med en annan eller underhållsbidrag från barnets moder

2. din sambo ska kunna få underhållsstöd för de barn som hon inte har med dig eller underhållsbidrag från barnens far

3.du ska kunna få andra bidrag, exempelvis bostadsbidrag

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare