FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/03/2014

Underhållsskyldighet gentemot 24-åring?

Har en hemmavarande vuxen son, 24 år som är arbetslös, har fn ingen inkomst. Han har jobbat lite under en 3 mån. period och åkte på semester för pengarna, har därför inte rätt till soc.bidrag i nuläget. Hans pappa och jag är skilda sen många år. Kan jag kräva att pappan hjälper till ekonomiskt till sonens uppehälle när han nu bor hos mej och jag har alla kostnader?? Sonen har haft aktivitetsstöd under en längre tid tidigare innan han jobbade några månader. Han har inte längre rätt till det heller. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelserna om föräldrars underhållsskyldighet gentemot barn regleras i föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1.

Huvudregeln säger att föräldrarnas underhållsskyldighet till barn upphör när denne fyller 18 år. Undantaget följer av nästa mening där det sägs att om barnet går i skola efter denna tidpunkt fortsätter föräldrarnas underhållsskyldighet. Underhållsskyldigheten utgår dock som längst tills barnet fyller 21 år.

Varken du eller din sons pappa har alltså inte någon lagstadgad ekonomisk skyldighet att stödja er son vilket medför att du inte kan kräva pengar av honom.

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare