FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/03/2015

Underhållsskyldighet för sambos barn

Hej,

Jag skulle vilja se om jag har ngt ekonomisk ansvar/underhållsansvar för min sambos barn. Om jag har ekonomisk ansvar för dem vad inkluderas i detta, dagliga kostnader som mat eller även fritidsaktiviteter, resor mm.

Sambo har två barn, han har delat vårdad med barnens mamma. Barnen bor varannan vecka med oss.

Jag o min sambo har ett gemensamt barn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Huvudregeln är att föräldrarna är ansvariga för försörjningen av sina barn. Föräldrarnas betalningsförmåga och barnets behov av underhåll bestämmer underhållets storlek, enligt 7 kap. 1 § föräldrabalken(FB). En förälder som inte bor varaktigt tillsammans med sitt barn eller inte har vårdnaden om sitt barn är skyldig att betala underhållsbidrag till barnet, enligt 7 kap. 2 § FB. Vad underhållsskyldigheten ska täcka regleras inte exakt, men den ska täcka nödvändiga utgifter för barnets försörjning. Om det inte är möjligt att få underhållsbidrag från den ena föräldern på grund av att den föräldern t.ex. är okänd, så har barnet rätt till underhållsstöd enligt socialförsäkringsbalken. Underhållsstödet är 1273 kr per månad (18 kap. 20 § socialförsäkringsbalken) och ska ansökas av boföräldern.

Bestämmelsen 7 kap. 5 § 1 st. FB säger dock att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med förälder som har vårdnad om barnet är underhållsskyldig mot barnet, om han eller hon är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern. Enligt 7 kap. 5 § 2 st. FB gäller ej ansvaret till den del barnet kan få underhåll från den förälder som den underhållsskyldige ej bor tillsammans med. Dvs. att om barnet får underhållsbidrag från den förälder barnet inte bor varaktigt med, så har inte du underhållsansvar för barnet.

Var barnet varaktigt bor bedöms utifrån barnets folkbokföring, men även andra omständigheter kan få betydelse, t.ex. hur länge barnet vistas hos var och en av föräldrarna eller var barnet har sina tillhörigheter. Att barnet bor varannan vecka hos sina föräldrar kan tala för att barnet bor varaktigt med båda föräldrarna.

Hoppas informationen var till nytta!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare