FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/11/2014

Underhållsskyldighet för myndigt barn

Hej! Min nuvarande man har en son på 19 år. Han och hans ex har delat vårdnad, när sonen var ca. 14 valde han bo hos mamman på heltid, för att det var bekvämare att ta sig till träningen där ifrån. Sedan den dagen har pappan betalat underhåll 1300 en summa som han och exet kom överens om. Förutom underhållet har han fått betala andra kostnader så som, klippning, telefon räkning, kläder, spotify..... dem här extra kostnaderna har varit nästan varje månad och vissa månader är summan så hög så som 5000:- och det såklart utöver underhåll. Mamman tjänar mer än pappan och ändå ska allt delas trots att hon vet om vår kämpiga ekonomi. Jag har två barn på 14år och 12år fr mitt förra äktenskap. I somras gick sonen ut gymnasiet och jobbar nästan heltid idag, pappan har försökt avbryta underhållet men mamman tycker att det är hans skyldighet att betala både underhåll och dela andra kostnader precis så som de hittills gjort och fram tills sonen tjänar bra så att han kan betala hemma. Vi vet inte hur mycket sonen tjänar. Helt förvirrad vet inte vad som är rätt eller fel? Är tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej!

En förälder är endast underhållsskyldig för sina myndiga barn om de fortfarande går i skolan, 7:1 föräldrabalken. Då din mans son har gått ur gymnasiet kvarstår inte längre underhållsskyldigheten. Din man har därför inte längre någon skyldighet att betala underhållsbidrag till sonens mamma eller sonen själv, och han är inte heller skyldig att på något sätt betala för de utgifter som sonen har.

Det står självklart föräldrar fritt att även efter det att den lagliga underhållsskyldigheten upphör försörja sina barn. Någon skyldighet finns dock inte. Din man kan därför vägra betala underhåll till sonens mamma. Att sonens mamma själv väljer att stå för kostnader för sin son, t.ex. mat och hyra, är hennes ensak, och hon har ingen rätt att övervältra kostnaderna på den andra föräldern.

Föräldrabalken hittar du https://lagen.nu/1949:381

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare