FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/01/2016

Underhållsskyldighet för 20-åring?

Hej!

Jag betalar underhåll för min son som är 20 år och bor hos sin pappa, Han gick ut gymnasiet i somras och har nu fått ett tillfälligt jobb som sträcker sig vad vi vet ett par månader framöver.

Är jag fortfarande skyldig att betala underhåll för honom oavsett om han är arbetslös eller ej och hur länge till i så fall?

Vänligen

Ann

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet finns i 7 kap. Föräldrabalken (FB).

Enligt 7 kap. 1 § FB så ska föräldrar betala underhåll till sina barn. Huvudregeln är att denna underhållsskyldighet gäller fram till att barnen fyllt 18 år men att den förlängs så länge de går i gymnasiet, dock som längs till den dag de fyller 21 år. Eftersom din son är över 18 år och har gått ut gymnasiet är du inte längre skyldig att betala underhåll till honom, oavsett om han är arbetslös eller inte.

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare