FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/07/2014

Underhållsskyldighet efter godkänd gymnasieutbildning

Hej, Min fråga gäller underhållsbidrag till barn över 18år. Min son har en godkänd 3-årig gymnasieutbildning och ska nu till hösten börja på folkhögskola i ett år som är enligt CSN gymnasienivå (A2). Sonen bor nu hos min ex sambo och folkhögskolan är på annan ort, 55 mil bort. Som jag förstått det så är jag och mitt ex skyldiga att betala underhållsbidrag tills han fyller 20år. Men gäller det även när han har en godkänd 3-årig gymnasieutbildning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om underhållsskyldighet finns i 7 kap. föräldrabalken

I kapitlets 1 § 2 st. stadgas att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år. Om barnet studerar på grundskole- eller gymnasienivå eller annan jämförlig grundutbildning (underhållsskyldigheten gäller ej universitetsstudier/högskolestudier) är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår. Dock längst intill dess barnet fyller 21 år.

Högsta domstolen konstaterade i NJA 1990 s. 49 (här) att med grundutbildning räknas bl.a. kompletterande studier på komvux, men även fall där barnet väljer att läsa ytterligare utbildning på gymnasienivå trots att barnet tidigare redan fullgjort en gymnasieutbildning. Detta innebär att du enligt 7 kap 1 § 2 st. föräldrabalken är underhållsskyldig under den tid din son genomgår utbildningen på folkhögskolan, dock längst intill dess han fyller 21 år.

Vänligen,

Rådgivare