FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/07/2017

Underhållsskyldighet efter arton års ålder

Hej. min dotter är 20 år bor inte hemma utan med sin pojkvän i egen lägenhet Hon går i gymnasiet fortfarande. ska jag fortfarande betala underhåll till henne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga angående underhållsskyldighet besvaras i föräldrabalken (FB). Huvudregeln är enligt 7 kap. 2 § FB att underhållsskyldigheten upphör när din dotter fyller arton år. Dock kan denna underhållsskyldighet förlängas om din dotter fortfarande går i skolan (grundskola eller gymnasieutbildning) efter arton års ålder. Du som förälder är då skyldig att svara för underhåll åt ditt barn under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess att din dotter fyller tjugoett år.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare