FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/06/2015

Underhållsskyldighet, dottern 19 år och studerar ej

Hej, jag har en dotter som blir 19 nu (ej studerande) som har valt att hoppa av gymnasiet (2013). Efter skilsmässan sen okt 2014 bor hon helt hos mig, har jag rätt att kräva någon form av underhåll från den andra föräldern, eller måste jag stå med alla omkostnader själv för henne? Hon vägrar att bo hos sin pappa nämligen, och han vill inte hjälpa till att betala för henne.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Underhållsskyldigheten regleras i 7 kap. FB och av 1 § framgår att underhållsskyldigheten upphör då barnet fyller 18 år. I paragrafen framgår också ett undantag: om barnet fortfarande studerar på en grundutbildning. Då er dotter inte uppfyller undantaget föreligger ingen skyldighet och således är det upp till pappan om han vill betala för henne eller inte.

Lawline RådgivareRådgivare