FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll23/06/2016

Underhållsskyldighet åt barn över 18 år

Hej, Min dotter är 19 år och har gått ut gymnasiet. Hon bor ensam med stöd från socialen. Jag har följt deras krav om ekonomiskt stöd motsvarande underhåll varje månad. När har jag rätt att sluta ge ekonomisk stöd? Har försökt få tag i socialen med denna fråga men får inte tag i dem... Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

Underhållsstöd åt barn regleras i Föräldrabalken (FB) som du kan hitta här.

I 7 kap 1 § FB går det att utläsa att underhållsskyldigheten från din sida upphör när din dotter fyller 18 år. Om din dotter går i skolan efter att hon har fyllt 18, fortsätter underhållsskyldigheten att gälla tills skolgången avslutats, dock längst till dess att din dotter har fyllt 21 år. Således har din dotter rätt till underhåll tills hon fyllt 21 år förutsatt att hon går i skolan under tiden. Som jag förstår det har din dotter gått ut gymnasiet och har således, enligt lag, inte rätt till något underhållsstöd från din sida som förälder. Du har alltså rätt att sluta utge ekonomiskt stöd åt din dotter!

Jag rekommenderar dig trots allt att försöka få tag i socialen/försäkringskassan för att utreda situationen fullständigt. Men du har åtminstone stöd enligt 7 kap 1 § FB enligt ovan i ditt ärende!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Johan HåkanssonRådgivare