FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll09/02/2017

Underhållsskyldighet

Vårt barn blir snart 18. Han vill hoppa av gymnasiet.Men vi är rädda att han inte försöker att ordna arbete

eller andra saker som behövs för att gå in i vuxenlivet. Vilket ekonomiskt ansvar har för honom? Måste vi betala allt för honom som t.ex kläder,månadspengar osv. Finns det stöd att få?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrarnas underhållsskyldighet upphör som huvudregel när barnet fyller 18 år. Om barnet går i skolan efter 18-årsdagen är föräldrarna dock fortfarande underhållsskyldiga under den tid skolgången pågår, men längst till det att barnet fyllt 21 år. Om ert barn hoppar av gymnasiet efter att han fyllt 18 har ni alltså ingen underhållsskyldighet och behöver inte betala kläder, månadspeng etc.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Andrea SedvallRådgivare