FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/07/2015

Underhållsskyldighet

Behöver jag betala underhåll till min 19 åring som bor hos mor hela tiden ? Barnet har tagit studenten och påstås ha extrastudier Juli tom Oktober ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 7 kap. 1 § föräldrabalken framgår det att en förälders underhållsskyldighet i regel upphör när barnet fyller 18 år. Om barnet emellertid alltjämt studerar efter denna tidpunkt föreligger fortfarande förpliktelse gentemot föräldrarna att bidra till underhållet så länge skolgången pågår. Det ska dock tilläggas att förevarande förpliktelse gäller enbart om barnet fortsättningsvis studerar i grundskola, gymnasium eller annan jämförlig grundutbildning. Det ska även klargöras att ifrågavarande åtagande upphör längst intill dess ett barn fyller 21 år.

Det är således högst sannolikt att din underhållsskyldighet fortfarande föreligger då ditt barn varken avslutat sina studier eller fyllt 21 år. Det enda som i själva verket kan frigöra dig från underhållsskyldigheten är om ditt barn ej väljer att studera i grundskola, gymnasium eller annan jämförlig grundutbildning.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare