FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/01/2015

Underhållsskyldighet

Hej

Har en fråga om underhållsskyldighet. Vad är det som gäller ?

Jag har en som som bor med sin mor Han fyller 20 år i år och studerar

på universitet där han nu börjar sin andra termin /kurs

Eftersom han inte går på gymnasiet eller grundskola längre så har jag ingen underhållsskyldighet eller ?

Eller måste jag betala fram till han är 21 år ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Underhållsskyldighet regleras i föräldrabalken 7:1. Huvudregeln är att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år. Om barnet studerar vidare efter 18 års ålder på gymnasienivå eller motsvarande grundnivå förlängs underhållsskyldigheten tills dess att skolgången är avslutad men dock längst till dess att barnet fyller 21 år. Eftersom din son studerar på universitetet så omfattas han inte av regeln om förlängd underhållsskyldighet och du är därmed inte lägre underhållsskyldig för honom.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare