FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll10/04/2017

Underhållsskyldig mot sambons barn?

Om en man träffar en kvinna som har ett barn innan dom två möts har mannen då skyldighet att försörja hennes barn under deras sambotid?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet finns i Föräldrabalkens 7 kap, det hittar du här.

Svaret på din fråga är nej, mannen har ingen skyldighet att försörja kvinnans barn om de bara är sambo med varandra.

I 7 kap 5 § Föräldrabalken stadgas att den som varaktigt bor tillsammans med annans barn och med föräldern som har vårdnaden om barnet är underhållsskyldig mot barnet endast om han eller hon är gift med föräldern eller har eget barn tillsammans med föräldern. Även om dessa förutsättningar skulle vara uppfyllda tas styvförälderns underhållsskyldighet i anspråk endast om föräldrarna själva inte kan betala underhåll till barnet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Annie KarlssonRådgivare