FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/07/2015

Underhållsbidragets storlek

Hur mycket ska jag betala i underhåll till mina 2 barn 3 mån och 2 år. Jag har inte delad vårdnad utan jag ska ha barnen varannan helg. Jag har en årsinkomst på 400 000 kr och jag bor i hus.

Lawline svarar

Hej!

Underhållsbidrag beräknas med utgångspunkt från barnens behov. Det är alltså detta som avgör hur mycket som ska betalas till den underhållsberättigade parten. Underhållets storlek bestäms alltså inte bara av den underhållsskyldige förälderns inkomst - utan främst av hur barnets behov ser ut.

Om det är så att ni inte kan komma överens om hur stort underhållsbidraget ska vara får ni vända er till domstol så att dessa får avgöra hur stort bidraget ska vara.

Tack för att DU vänder dig till Lawline!

Vänligen,

Alfred BrandtRådgivare