FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/01/2016

Underhållsbidrag vid gemensam vårdnad

Hej, jag och min sambo ska gå isär och vi har två barn på 6 år. Tanken är att barnen kommer bo 50/50 hos oss, så egentligen borde nog ingen behöva betala underhåll till den andra. Dock tjänar min ex sambo mer än dubbelt så mycket som mig, så jag undrar om det finns möjlighet att ändå få något form av "extra underhåll" från honom för att täcka barnens kostnader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser om underhåll hittar du i föräldrabalkens sjunde kapitel, som du hittar här.

Föräldrar ska enligt föräldrabalken betala underhåll åt barn efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga och barnets behov, FB 7:1. I två fall ska föräldern fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet vilket är i de fall då en förälder inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet eller har gemensam vårdnad om barnet men barnet endast bor varaktigt med den andra föräldern, FB 7:2.

Vidare gäller enligt domstol att vid stor skillnad i föräldrarnas ekonomi kan föräldern med bättre ekonomi vara skyldig att betala underhåll för barnen till föräldern med svagare ekonomi även om barnen bor lika mycket hos båda föräldrarna. Detta beror på att barnen ska ha likartad ekonomisk standard som föräldrarna oavsett hos vilken förälder barnen för tillfället befinner sig hos, FB 7:6.

Utgångspunkten för underhållsskyldighet är alltså att ni fullgör den genom att barnen bor lika mycket hos er båda och i ert fall blir underhållsskyldighet på grund av att barnen bor mer hos den ena föräldern inte aktuellt. Dock finns det alltså en möjlighet att du, då du har svagare ekonomi än din ex sambo, kan få underhållsbidrag för att barnen ska tillförsäkras liknande standard hos er båda.

Har du ytterligare frågor om underhållsbidrag rekommenderar jag att du kontaktar en erfaren familjerättsjurist. Vi på Lawline samarbetar med Familjens Jurist som du kan komma i kontakt med genom att fylla i bokningsformuläret här.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare