FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/12/2013

Underhållsbidrag till 19-åring?

Är separerad sedan länge och numera gift och har tre bonusungdomar 14-19 år. Har en biologisk dotter som är 19 år och nu skall läsa på kurser hos företaget Hermods. Nu vill hon ha underhållsbidrag, som avslutades när hon fyllde 18 och gick ut gymnasiet. I den vevan fick hon också ca:30 000 kr extra som jag sparat sedan hon föddes. (Vi träffas inte och har ingen relation sedan många, många år.) Vad skall jag ta hänsyn till ? Vill göra rätt för mig och vill samtidigt att veta vad som krävs från dottern för att få underhållsbidrag på nytt. Tack för er hjälp och råd /Johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om underhållsskyldighet regleras i föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1

Huvudregeln är att underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år. Undantaget till denna regel är om barnet går i skola efter denna tidpunkt. Underhållsskyldigheten utgår som längst tills barnet fyller 21 år.

I undantagsregelns kriterium "skola" räknas grundskola och gymnasium. Högskole- eller universitetsstudier ger inte rätt till stöd.

Om jag utgår från att hennes kurser motsvarar högskolestudier är du alltså inte skyldig att betala underhållsbidrag.

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare