FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/07/2014

Underhållsbidrag och underhållsstöd

Hej! Jag är en kinesisk kvinna som har bott i Sverige i fyra år. Jag har två barn som är födda i Sverige. Dottern är 3.5 år och sonen är 11 månader gammal. Nu tänker jag och min svenska man skilja oss. Jag vill ha ensam vårdnad men han vägrar betala för barnens underhåll. Jag undrar därför vad som gäller i svensk lag om hur mycket bör han betala för barnen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågan om underhåll berörs i Föräldrabalken som du hittar https://lagen.nu/1949:381.

I FB 7:1 framgår att ”Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga”. Vad som är skäligt som underhåll beror alltså både på barnets behov och föräldrarnas ekonomi. Om föräldern inte varaktigt bor med barnet ska den föräldern uppfylla sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag, FB 7:2. Exakt hur mycket barnens pappa ska betala i underhållsbidrag går inte att svara på utan att ha fler uppgifter om hans och dina inkomster, familjesituation i övrigt och barnens behov.

Underhållsbidraget kan fastställas genom avtal er emellan eller genom dom, FB 7:2 2 st. Om din man inte betalar underhållsbidraget kan du få pengar från Försäkringskassan som kallas underhållsstöd. Underhållsstödet är på 1273 kronor per barn och månad. Du kan hitta mer information om det här http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ed63f751-a79e-48d3-acc5-c08e026a565b/ff_us_4079a_allmant_om_underhallsstod1301.pdf?MOD=AJPERES.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare