FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/04/2014

Underhållsbidrag och underhållsstöd

Hej!

Kan man tvingas att betala både underhållsbidrag och underhållsstöd? Om jag ex. betalar 1000 kr/barn i underhållsbidrag. Kan då mamman ansöka om Underhållsstöd från Försäkringskassan på 1273 kr/barn som jag blir tvungen att betala tillbaka till Försäkringskassan?

/O

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Underhållsbidrag och underhållsstöd kompletterar varandra på ett som kan anses ganska komplicerat sätt. Grunden är att underhållsbidrag ska betalas av den förälder som barnet inte bor med enligt 7 kap 2 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381). Underhållsstöd kan lämnas till ett barn vars föräldrar inte bor tillsammans enligt, 17 kap 2 § socialförsäkringsbalken (https://lagen.nu/2010:110), och den förälder som barnet inte bor med kan behöva betala hela eller delar av stödet till försäkringskassan.

Enligt 18 kap 9 § SFB kan det aldrig betalas ut mer än 1273 kr/barn i underhållsstöd och underhållsstödets storlek är beroende av tänkta återbetalningsskyldigheten samt eventuellt utbetalt underhållsbidrag. Den tänkta återbetalningsskyldigheten beräknas på din taxerade inkomst och hur många barn du är skyldig att betala för, men det kan aldrig bli mer än det som Försäkringskassan betalar ut.

Din tänkta återbetalningsskyldighet (TÅS) avgör alltså om du kommer behöva betala något till försäkringskassan eller inte. Om din TÅS exempelvis är 700 kronor och du betalar minst detta belopp till den andra föräldern i bidrag kommer ditt barn att få 1273 – 700 = 573 kronor i underhållsstöd från Försäkringskassan. Då kommer du inte att bli återbetalningsskyldig.

Om betalar mindre än din TÅS på 700 kronor kommer du bli återbetalningsskyldig för mellanskillnaden mellan vad du faktiskt betalar och din TÅS, och barnet kommer få underhållsstöd upp till 1273 kr.

Om du betalar mer än din TÅS på 700 kronor som till exempel 1000 kronor i bidrag avgörs underhållsstödet ändå av den tänkta återbetalningsskyldigheten, inte av det du faktiskt betalar. I exemplet skulle barnet få 1000 kronor i bidrag och 573 kronor i underhållsstöd, alltså en summa av 1573 kronor.

För att få reda på din tänkta återbetalningsskyldighet kan du höra av dig till Försäkringskassan. Sammanfattningsvis kan man säga att om Försäkringskassan utifrån din inkomst avgör att du är kapabel att betala mer än 1000 kr kan du bli återbetalningsskyldig upp till det beloppet du är kapabel till, men aldrig mer än till 1273 kronor. Om du redan betalar 1000 kr i bidrag och du är kapabel till 1273 kronor kommer du få betala 273 kronor till Försäkringskassan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare