FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/01/2015

Underhållsbidrag och körkortskostnad

Hej

Min dotter som är 16 år bor hos mig på heltid. Hennes pappa betalar underhållsbidrag på 1275kr/mån. Vi har en gemensam son sim är 11år som bor växelvis hos oss.

Min fråga är: då det börjar bli dax för körkort, ska dotterns pappa vara med och dela på körkortskostnader eller skall det vara inräknat i underhållsbidraget?

Hälsningar Maria Rapp

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Föräldrar är underhållsskyldiga mot barnet, vilket framgår av Föräldrabalk (1949:381) 7:1 första stycket. Eftersom din dotter inte bor med sin pappa så ska han fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala ett genom dom eller avtal fastställt underhållsbidrag (Föräldrabalk 7:2 första och andra styckena). Han har utöver underhållsbidraget ingen skyldighet att betala mer pengar, såvida inte rätten finner att storleken på underhållsbidraget i domen eller avtalet ska jämkas på grund av ändrade förhållanden (Föräldrabalk 7:10 första stycket). Denna bestämmelse tar dock i första hand sikte på en situation där den bidragsskyldige förälderns inkomst- eller familjeförhållanden förändras, exempelvis om hans inkomst kraftigt ökar eller om han blir underhållsansvarig mot ytterligare ett barn. Sammantaget så är din dotters pappa inte skyldig att betala, utöver underhållsbidraget, för att bekosta dotterns körkort.

Det finns dock inget som hindrar dig och dotterns pappa, förutom en begränsning angående bl.a. engångsbelopp i Föräldrabalk 7:7 andra stycket, att oavsett anledning komma överens om att ändra vad som har bestämts i avtalet eller domen. I övrigt kan ni också vid sidan om domen eller avtalet komma överens om hur ni gemensamt bekostar dotterns körkort. Jag hoppas att detta svar i någon mån har gett er vägledning i frågan.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare