FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/04/2017

Underhållsbidrag från make - var ska man vända sig?

Vart vänder man sig för att ansöka om underhållsbidrag från make?Och kan jag söka juridiskt ombud för att tillgodose mina rättigheter enl.Äktenskapsbalken?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Underhållsbidrag utgår från ena maken till den andre. Underhållsbidrag fastställs i avtal eller av domstol. Därför är det bra om ni på egen hand kan komma överens om storleken på detta belopp etc och träffa ett avtal. Annars kan du vända dig till Försäkringskassan som kan ge er stöd och hjälp för att komma överens om underhållsbidrag. Absolut kan du ta kontakt med ett juridiskt ombud som kan se över dina rättigheter och hjälpa dig. Storleken på bidraget beror alltid på omständigheterna i den enskilda fallet, vilket en advokat som specialiserat sig på sådana här frågor är mest lämplig att avgöra. Sista vägen du bör välja är att ta det till domstol, då det både tar tid och kan bli kostsamt.

Hoppas svaret varit till din hjälp.
Med vänlig hälsning

Mimmi OrreniusRådgivare