FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/06/2017

Underhållsbidrag för juli 2017 vid examen i juni

Jag gick ut 15:de juni får jag underhållsbidrag då för juli alltså ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Underhållsbidrag betalas i förskott varje månad, detta innebär att du fick ditt underhållsbidrag för juni i maj.

Bestämmelser om underhållsbidragets längd görs antingen i domstol eller genom ett avtal mellan dig och den föräldern som betalar ut bidraget till dig. Du har rätt till underhåll fram till dess att du fyller 18 år och efter det fram till dess att du tar studenten, 7 kap 1 § Föräldrabalk (1949:381), FB, se https://lagen.nu/1949:381

Sammanfattningsvis så innebär det alltså att du inte kommer att få underhållsbidrag utbetalat till dig för juli eftersom du i juli inte längre går i skolan, utan det sista bidraget du fick var det som kom för juni om det inte har bestämts något annat i ett underhållsavtal eller dom från domstol.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare