FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll10/12/2017

Underhållsbidrag efter 18 års ålder

jag har precis fyllt 18 år. Mina föräldrar är skilda och jag bor hos min mamma. Min pappa påstår att jag ska få hela hans del av underhållsbidraget och att jag kan använda det hur jag vill. Mamma säger att det ska till henne. Hur funkar detta och vad är rätt? Kan jag använda delar av mitt underhållsbidrag eller ska mamma få allt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsbidrag är ett bidrag från den förälder du inte bor med (denna förälder fullgör på detta sätt sin underhållsskyldighet) som är tänkt att användas till ditt boende, din mat och dina fritidsintressen (7 kap 2 § föräldrabalken).

Underhållsbidrag betalas upp till 18 års ålder. Efter 18-årsdagen kan rätten till underhållsbidrag förlängas för den som studerar på heltid i grundskola, gymnasium eller motsvarande. Underhållsbidrag betalas längst till och med 21-årsdagen. (7 kap 1 § föräldrabalken)

Fram tills 18-årsdagen betalas underhållsbidraget till boendeföräldern, därefter ska det betalas direkt till dig i och med att du är myndig (9 kap 1 § föräldrabalken).

Att pengarna betalas direkt till dig och att du är myndig innebär att din mamma inte har rätt att bestämma över pengarna. Det finns dock inget som hindrar att du och din mamma kommer överens om att hon ska få en del av summan, kanske med motivet att hon fortsättningsvis ska betala ditt boende, mat och intressen. Lagen ger dock som sagt inte din mamma någon rätt till pengarna – det hon skulle kunna göra är att begära att du i rimlig proportion till de pengar du får av din pappa själv står för vissa av dina kostnader (hennes underhållsskyldighet sträcker ju inte sig till att omfatta en den del av ditt underhåll som din pappa inte ska ansvara för, 7 kap 1 § föräldrabalken).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare