FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/06/2016

Underhållsbidrag direkt till barn över 18 år?

Hej.

Har en son som bor hos sin mor.

Han har fyllt 18 år.

Jag betalar underhåll för honom varje månad.

Kan jag hävda att det skall betalas till honom nu efter att han fyllt 18 år?

Och, eller kan jag bara börja överföra till honom?

Hur går jag tillväga för en ändring?

Gjorde ett avtal via advokat för summan och avtalets längd.

Dvs till t.o.m. 21års ålder.

Sonen läser för vid gymnasieskola nu.

Tack på förhand Peter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett barn som har fyllt 18 år och går går på gymnasieskola på heltid ska få sitt underhållsbidrag betalat direkt till sig. Detta framgår av Försäkringskassan (se https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/Barnet_bor_inte_hos_dig/underhallsbidragslank). Du kan alltså hävda att bidraget ska gå direkt till din son.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare