FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/07/2014

Underhållsbidrag beräkning

Hej. Jag undrar hur mycket jag ska ge min dotter på 19 år om hon flyttar hemifrån??? Hon går i skolan ett år till. Hon flyttar i vredesmod å till en kompis/kille. Tack p.s hon får 1200 från sin pappa i underhållsbidrag å 1050 i studuebidrag

Lawline svarar

Hej!

Jag antar att din dotter då går i skolan på gymnasienivå. Hon har då rätt till underhållsbidrag fram till att hon avslutar sin utbildning eller fram till 21 år om hon inte avslutat den gymnasiala utbildningen då. Du skrev att hon har ett år kvar, hon har alltså rätt till underhållsbidrag i ett år till, 7 kap. 1 § 2 st. föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K7).

Vidare bestäms storleken på underhållsbidraget med hänsyn till din dotters behov och du och din dotters pappas ekonomiska förmåga, alltså förvärvsförmåga. Vanligast är att utgå från förälderns inkomst. Man tar även hänsyn till din dotters inkomster, tillgångar och sociala förmåner. Det finns schablonbelopp från Socialförvaltningen där man ser till barnets behov utifrån barnets ålder. Därefter läggs det till ytterligare faktorer som påverkar storleken på underhållsbidraget, så som fritidsaktiviteter och dylikt.

Vad du ska betala beror alltså på din ekonomiska förmåga och din dotters behov. Eftersom jag inte vet varken eller är det väldigt svårt för mig att skriva ut en viss summa du ska betala. Du kan räkna ut ett ungefärligt belopp på vad du bör betala på Försäkringskassans hemsida. En summa att utgå från är att minimibeloppet för underhållsbidrag 2014 är 1273 kronor.

Jag hoppas att det gav lite klarhet i frågan om underhållsbidrag!

Sarah SaajakariRådgivare